Chlorek wapnia

Do zimowego utrzymania dróg stosuje się w Polsce, poza solą drogową, chlorek wapnia. Sprawdza się zwłaszcza w sytuacjach gdy temperatura jest bardzo niska i sól drogowa traci swoją skuteczność. Chlorek działa skutecznie w temperaturze do -20 stopni Celsjusza. Zamarza w niższych temperaturach i utrzymuje się nawet do 72 godzin. Działa znacznie szybciej niż sól. Może być stosowany zarówno podczas mrozu jak i przed jego wystąpieniem zapobiegając tym samym przymarzaniu lodu do jezdni. Dzięki zdolnościom do przylegania utrzymuje się na powierzchi znaczniej dłużej przez co częstotliwość jego stosowania a tym samym liczba wyjazdów solarek jest znacznie mniejsza. Podczas tworzenia hydratów wydziela dużą ilość ciepła dzięki czemu skutecznie zwalcza śnieg i lód.
Jego największym atutem jest praktyczny brak szkodliwego oddziaływania na organizmy ludzkie a także rośliny. Nie pozostawia osadów na kostce brukowej czy obuwiu. 
Oferowany przez nas chlorek wapnia jest najwyższej jakości, spełnia wszystkie normy. Towar wyprodukowany w Polsce.

 

 Chlorek wapnia zastosowania:

  • zimowe utrzymanie dróg i ciągów pieszych,
  • dodatek do środków zabezbieczających drewno i kamień,
  • koagulant przy produkcji gumy,
  • składnik klejów oraz cementów,
  • składnik wielu środków topniczych
  • składnik roztworów oziębiających oraz mieszanin gaśniczych,
  • środek do wykańczania tkanin bawełnianych nadający im niepalność,
  • dodatek do skrobiowych past gruntujących,
  • środek zabezpieczający węgiel i rudy przed zamarzaniem,
  • środek zabezpieczający nieutwardzone drogi przed nadmiernym pyleniem,
  • środek suszący i odwadniający przy produkcji rozpuszczalników organicznych i gazów.

 

 Skuteczność chlorku wapnia

Skuteczność chlorku wapnia jest dużo większa niż soli drogowej. Bezwodny chlorek jest związkiem silnie higroskopijnym. Przechodząc kolejne etapy hydratacji chłonie duże ilości wody aż do całkowitego rozpuszczenia w wodzie. Szybkość wchłaniania zależy od temperatury i wilgotności powietrza a także rodzaju powierzchni. Szacunkowo 1 mol bezwodnego chlorku wapnia pochłania 6 moli wody, to jest 0,97 kg wody na 1 kg chlorku. Dwuwodny chlorek wchłania około 0,50 kg wody na 1 kg. W temperaturze 25 stopni Celsjusza i wilgotności 60% 1 kilogram chlorku wchłania 1,5 kg wody tworząc 30% roztworu. Wytworzenie 40% roztworu z chlorku wapnia i wody o temperaturze 23 stopni Celsjusza powoduje wzrost temperatury tego roztworu niemal do 70 stopni Celsjusza.
Wraz ze wzrostem stężenia roztworu temperatura krzepnięcia zwiększa się. Dla 30% stężenia roztwór krzepnie w temperaturze około -49 stopni Celsjusza.

 

 Chlorek wapnia w przemyśle

Przemysł spożywczy Chlorek wapnia znalazł swoje zastosowanie m.in. w przemyśle spożywczym - regulator kwasowości, stabilizator, sól emulgująca (oznaczenie E509). Wykorzystywany również podczas produkcji sera - pomocny w tworzeniu skrzepu, wytrąca serwatkę z mleka, w serze żółtym utwardza i zwiększa jędrność sera, w topionym oraz serach typu "cottage cheese" jako dodatek do skondensowanego mleka używany jest w celu zwiększenia zawartości wapnia i mleka w proszku. Wykorzystywany podczas procesu produkcyjnego napojów. Koagulant (służy do usuwania zanieczyszczeń i zmętnienia wody w basenie). W browarnictwie ważny składnik w warzeniu piwa oraz kontroli składu wody (reguluje twardość wody) przeznaczonej do piwa i napojów bezalkoholowych. Wykorzystywany do produkcji żywności w puszkach. Używany jako czynnik utwardzający dla niektórych
owoców oraz warzyw, środek żelujący do niskokalorycznych galaretek i przetworów, w dżemach i marmoladach. Przemysł górniczy i hutniczy Chlorek wapnia stosowany jest podczas Obróbki rudy żelaza, metali nieżelaznych, usuwa zanieczyszczenia z rud żelaza, rafinacja miedzi i rud niklu, oddzielanie miedzi ze złomu samochodowego. Wykorzystywany podczas produkcji sodu metalicznego, oczyszczania rudy molibdenu, produkcji molibdenianu wapnia stosowanych w stopu molibdenu do stali, produkcji jednorazowych rdzeni do odlewania aluminium, jako środek zabezpieczający węgiel przed przymarzaniem i pyleniem hałd. W produkcji stopów ołowiowo - wapniowych. Przemysł lakierniczy Produkcja naftenianu wapnia używanego w różnych lakierach, do produkcji mleka wapiennego do bielenia. Zastosowanie podczas odtłuszczania i czyszczenia twardych powierzchni. Osuszacz przy przygotowywaniu rozpuszczalników. Tworzywa sztuczne i żywice syntetyczne w środkach pomocniczych stosowanych podczas polimeryzacji cząsteczek. Przemysł rolniczy Jako źródło wapnia i chloru, chlorek wapnia znajduje zastosowanie w sadownictwie jako surowiec do przygotowywania oprysków przeciwbakteryjnych oraz jako środek konserwujący, przedłużający świeżość owoców i warzyw. Składnik niektórych herbicydów, środków chwastobójczych, płynne uzupełnienie paszy dla bydła, środek odwadniający. Obróbka i suszenie nasion. Balastowanie kół - dociążanie płynnym roztworem opon kół ciągników i innego sprzętu rolniczego. Niewielkie ilości chlorku wapnia są przydatne w zmniejszaniu częstości występowania gorączki u krów wywołanej zastojem mleka poprzez zwiększenie absorpcji wapnia do krwiobiegu.

 

 Chlorek wapnia a drogi

Zagłębiając się w tematykę związaną z chlorkiem wapnia coraz częściej możemy spotkać się z określeniem "ekologiczny środek do odladzania dróg w zimie". Skąd takie określenie i czym chlorek wapnia różni się od chlorku sodu, który w Polsce wykorzystywany jest jako sól drogowa? Skutkami używania chlorku sodu są przede wszystkim niekończące się wiosenne remonty dróg, korozja betonu, asfaltu, samochodów, mostów i znaków drogowych. Sól drogowa podczas gdy temperatura wędruje w górę topnieje a wraz z tym procesem przedostaje się do gleby i rzek, przekładając się na obumieranie otaczającej nas fauny i flory. Ponadto sól znajdująca się na drogach chętnie zlizywana jest przez zwierzęta, co przekłada się na ewentualne wypadki drogowe z ich udziałem. Z tych i wielu innych powodów, w niektórych krajach Unii Europejskiej ograniczono już stosowanie soli drogowej.
Dlaczego chlorek wapnia? Mimo tego, że sam chlorek wapnia jest dwa razy droższy od chlorku sodu, o tyle po zmieszaniu z piaskiem różnica w cenie nie przekracza dwudziestu procent. Właściwości chlorku wapnia stają się dla drogowców jasne dopiero w momencie gdy temperatura spada poniżej -7°C, ponieważ poniżej tej temperatury sól drogowa zamarza. Temperatura zamarzania chlorku wapnia to -55°C. Przekłada się to na owocną pracę podczas posypywania dróg. Do tego chlorek wapnia nie powoduje korozji metali oraz kosztów napraw dróg po zimie. Mało tego, badania właściwości chlorku wapnia wykazały dużo zalet w stosunku do nawierzchni betonowych. Produkowane są nawet betony przemysłowe z dwuprocentowym dodatkiem tego związku. Dlaczego więc nie stosuje się chlorku wapnia, który ułatwia właściwe utrzymanie dróg w Polsce, a jednocześnie obniżyłby koszty remontów dróg? Chodzi głównie o silne lobby produkujące sól kamienną. Sól drogowa to produkt nieoczyszczony dlatego najłatwiejszy do sprzedaży. Po drugie, jako produkt higroskopijny wymaga otrzymania kultury w transporcie i magazynowaniu tak by się nie zbrylił. Co prawda, występuje forma granulacji chlorku wapnia, ale niestety nieco droższa.

 

 Chlorek wapnia i wpływ na środowisko

Jak już wspominano w poprzednim akapicie chlorek wapnia określany jest mianem "ekologicznego środka do odladzania dróg w zimie". Związek ten po przejściu wielu badań powszechnie został uznany za środek przyjazny środowisku. Krótko mówiąc nie ma negatywnego wpływu na przyrodę, zaś przeciwnie - nawet jej pomaga. Większość gleb w Polsce jest kwaśna i potrzebuje chlorku wapnia dla zachowania stabilizacji mineralnej. Dzięki temu powszechne stosowanie chlorku wapnia byłoby bardzo korzystne dla stabilizacji kwasowości gleb, co bezapelacyjnie dałoby pozytywny efekt dla całego środowiska. Warto również zauważyć, że wapń jest podstawowym składnikiem pokarmowym dla wyższych roślin oraz jednym z podstawowych elementów nieorganicznych alg. Odgyrwa kluczową rolę we wzmacnianiu ścianek i tkanek komórkowych roślin.
Obniża toksyczność rozpuszczalnych kwasów organicznych, wydłużając korzenie, etc. Wapń jest również czynnikiem osłabiającym absorpcję chloru przez rośliny, co jest kolejnym argumentem za stosowaniem do zimowego utrzymania dróg chlorku wapnia jako rozsądnego zamiennika dla chlorku sodowego.

 

Chlorek wapnia cena

Zapytania cenowe:
Dawid Charytanowicz      tel: +48 796 796 799

dyrektor ds handlu             e-mail: biuro@dmcsalt.pl

Formularz online:               

Cena zakupu chlorku wapnia jest wyższa niż cena soli drogowej ale licząc wszystkie koszty okazuje się, że chlorek jest tańszym rozwiązaniem. Cena chlorku wapnia kalkulowana jest indywidualnie w zależności od zamówienia. Przy kalkulacji brana jest pod uwagę ilość zamawianego towaru i sposób pakowania. Naszą sól można odebrać własnym transportem lub zamówić z dostawą. Koszt dostarczenia soli ustalamy indywidualnie w zależności od miejsca dostarczenia. Zachęcamy do podpisania umów długoterminowych.